четвер, 10 березня 2016 р.

Навчання шкільного активу
«Лідер і лідерство. Проблеми лідерства.
Видатні лідери минулих епох.»


Хід навчання:
1.      Вступ
Оголошення теми і мети засідання.
Вступне слово педагога – організатора.

2.      Привітання на долоньках
На великому плакаті по контуру сердечка прикріплені різнокольорові долоньки (або листочки). На кожній долоньці зі зворотної сторони написане одне завдання: що робити учасникові під час привітання. Наприклад:
-          Виконати реверанс;
-          Високо підстрибнути тричі;
-          Обійняти учасника;
-          Потягнути за вуха;
-          Привітатися спинами;
-          Легенько торкнутися кінчиками носів;
-          Підморгнути;
-          Посміхнутися;
Отже, кожен бере одну „долоньку” і вітається з іншими учасниками так, як зазначено на долоньці. Кожен має привітатися не менше ніж з 7-9
учасниками.

3.      Повторення правил роботи групи
Учасники по черзі зачитують правила роботи групи і висловлюють свою думку, чому це правило таке важливе і чому його потрібно дотримуватися.

4.      Визначення очікувань групи
Учасники на стікерах записують свої очікування, проголошують їх, а потім  п прикріплюють ці аркуші у вигляді промінців на ватмані, де зображено сонечко.

5.      Вправа для поглиблення знайомства «Моя індивідуальність»
По колу передається квітка. Кожен, хто отримує квітку, по черзі називає своє ім’я і рису характеру, яка йому притаманна і назва якої починається з букви його імені.(Оксана – охайна, Вадим – ввічливий.)

6.      Інформаційне повідомлення «Лідер і лідерство»
Лідер – людина, яка вміє і може повести за собою, активна, ініціативна, здатна згуртувати навколо себе людей, має переважний вплив на членів соціальної групи. Така людина може здійснювати організацію, мобілізацію, згуртування колективу або навпаки – може роз’єднати чи посіяти розбрат в колектив. За змістом управлінського впливу на групу розрізняють такі типи лідерства: лідер – організатор, лідер – програміст, лідер універсальний.
За спрямованістю особистості є: лідер – інтелектуал, ерудит; емоційний лідер; лідер – майстер, умілець. У групі, як правило, буває не один, а кілька лідерів.
Лідерство ( з англійського – той, хто веде) – провідний вплив члена групи – лідера – на групу в цілому. Виділяють дві основні лідерські ролі, пов’язані з різними аспектами функціонування групи.
Роль ділового лідера включає дії, спрямовані переважно на розв’язання поставленого перед групою завдання.
Роль емоційного лідера пов’язана зі сферою емоційної активності колективу і містить дії, що стосуються головним чином сфери міжособистісного спілкування в групі.
Є кілька стилів лідерства: авторитарний, демократичний та ліберальний.
При авторитарному стилі лідер по відношенню до ведених діє владно, директивно, жорстко розділяючи ролі між членами групи. Авторитарний лідер майже всі основні функції управління зосереджує в своїх руках, не дозволяючи членам групи обговорювати чи оскаржувати прийняті ним рішення, його дії.
Протилежним авторитарному є демократичний стиль, за якого лідер  прагне керувати групою в тісній взаємодії з іншими її членами, надаючи їм відому свободу дій, рішень, ініціативи.
При ліберальному стилі лідер практично усувається від активного управління групою, надаючи її членам необмежену свободу дій.
 Бути лідером – непросте, але цікаве і почесне завдання.

7.      Тестування «Мої лідерські здібності.
Учасникам тренінгу роздаємо аркуші із запитаннями тесту. Учні мають поставити потрібну цифру відповіді в залежності від того, чи згодні вони з цим твердженням:
4 – повністю згоден;
3 – швидше згоден, ніж ні;
2 – важко відповісти;
1 – не згоден.
Запитання тесту
  1. Не розгублююсь і не здаюся у важких ситуаціях.
  2. Мої дії спрямовані на досягнення зрозумілої мені мети.
  3. Я думаю, як долати труднощі.
  4. Люблю шукати і випробовувати все нове.
  5. Я легко можу переконати у чомусь моїх товаришів.
  6. Я знаю, як залучити моїх товаришів до спільної справи.
  7. Мені неважко домогтися того, щоб усі добре працювали.
  8. Всі знайомі ставляться до мене добре.
  9. Я вмію розподіляти сили у навчанні і праці.
  10. Я можу чітко відповісти на питання, чого я хочу від життя.
  11. Я добре планую свій час і роботу.
  12. Я легко встановлюю нормальні стосунки з товаришами.
  13. Організовуючи товаришів намагаюсь зацікавити їх.
  14. Жодна людина не є для мене загадкою.
Інтерпретація результатів: чим більше набрано балів, тим більше ця людина схильна до лідерства.
8. Рухавка «Я люблю…»
Учасники встають у коло. Один з учасників, наприклад Валера, говорить: „Я – Валера, люблю бігати (і імітує біг)”.Всі інші учасники одночасно повторюють  рух хлопця і говорять: „Валера любить бігати” .
Учасник, який стоїть біля Валери, продовжує рухавку далі: „Я – Оля, люблю танцювати” – і виконує певний танцювальний рух. Інші учасники говорять: „Оля любить танцювати” , – і одночасно з реплікою повторюють її рух.Потім знову починають від Валери, говорячи: „Валера любить бігати, Оля любить танцювати”, -  з відтворенням рухів, яки були представлені.Далі, учасник, який стоїть біля Олі, повідомляє: „Я – Олена, люблю вишивати”, - і імітує рухами вишивання. Всі учасники разом: „Олена любить вишивати” + повтор руху.Знову повернення до Валери: „Валера любить бігати, Оля любить танцювати, Олена любить вишивати”, - і т. д.

9.Вправа «Таланти +плани»
            Ще до початку заняття у кімнаті в різних місцях розвішані таблички з надписами: «поширювати знання про права та обов’язки дітей», «агітувати за здоровий спосіб життя», «організовувати вечори та свята», «випускати стінгазету», «дбати про збереження української мови та народних звичаїв», «дбати про природу та оточуюче середовище», «допомагати іншим людям», «допомагати відстаючим в навчанні». Учням пропонуємо стати під тією табличкою, де написано те, що їм подобається робити, в чому вони б хотіли себе реалізувати. Учні розходяться під різні таблички і таким чином об’єднуються в МІГи. Таблички перевертаємо. На зворотній стороні написано назву однієї з комісій шкільного самоврядування, яка відповідає за даний участок роботи. Кожній групі даємо аркуш паперу і просимо, подумати, порадитись між собою і записати, що, на їхню думку, може зробити ця комісія в школі, чим вона повинна опікуватись.
          По закінченню роботи, учасники презентують свої напрацювання. Конкретно знайомимо учнів з завданнями, структурою та змістом роботи комісій учнівського самоврядування. Обговорення напрямків роботи комісій в класах.

10. Бесіда «Видатні лідери минулих епох»
 - Кого із історичних осіб ви вважаєте лідером? Чому?
 - Наведіть приклади з історії позитивного та негативного лідерів.
 - Які якості притаманні усім цим людям?
 - Що ви знаєте про українських національних лідерів
 - Хто із відомих українських лідерів вам найбільше запам’ятався і чому?
 - Кого із оточуючих людей ви вважаєте справжнім лідером? Чому?

11. Аналіз здійснення очікувань.

12. Підведення підсумків. Рефлексія.
 - Що нового ви дізнались один про одного і про себе сьогодні?
 - Які комісії учнівського самоврядування повинні працювати у вас в класах?
- Які спільні риси, на вашу думку, притаманні всім лідерам?

 - Які лідерські риси притаманні вам?

Немає коментарів:

Дописати коментар