четвер, 6 квітня 2017 р.

Методичні рекомендації 
щодо організації та проведення загальних зборів
учнівського самоврядування в школі

            Загальний збір – вищий колективний орган учнівського самоврядування, на якому присутні всі учні, адміністрація, вчителі, члени батьківського комітету, представники державних і недержавних структур. Його мета – розвиток учнівського самоврядування, згуртування колективу, вироблення у школярів організаторського досвіду, формування лідерських навичок. Основне завдання - обговорення і вирішення питань життєдіяльності учнівського колективу.
На  загальних зборах  затверджуються:
·         склад  ради дитячого об’єднання, учнівського самоврядування;
·         програми діяльності органу самоврядування;
·         зміни до документів, які регламентують діяльність учнівського самоврядування в школі;
·         права й обов’язки лідерів та учасників процесу учнівського самоврядування;
·         плани діяльності усієї структури та  її окремих частин на визначений загальними зборами період часу;
·         різноманітні пам’ятки, алгоритми  з питань послідовності виконання певних доручень та єдиних вимог щодо результативності даної роботи;
·         рішення  загальних зборів ( конференції )  органу самоврядування дітей.
Форми проведення загальних зборів:
-                     установчі (настановчі);
-                     звітно-виборні;
-                     екстрені;
-                     урочисті;
-                     тематичні.
Загальні збори учнівського колективу проводяться не рідше, як два рази на рік.
            Звітно-виборні класні та загальношкільні учнівські збори  проводяться у квітні-травні.  Їх мета і завдання: підведення підсумків роботи учнівського самоврядування за навчальний рік; вибори нової  ради лідерів.
            Голова ради лідерів разом із педагогом-організатором та класними керівниками складає графік проведення класних зборів, на яких присутні: учні класу, класний керівник, голова ради лідерів (або його заступник), педагог-організатор.
            Технологія проведення зборів передбачає: підготовчий етап, власне збори й ратифікацію рішень (ратифікація – процес надання юридичної сили документу (наприклад, протоколу, договору) шляхом затвердження його відповідним органом). Під час підготовки  треба пам’ятати, що збори повинні бути цікавими, насиченими, результативними і не довготривалими (класні збори – 30-40 хв., загальні збори у/с – до 1 год.). Збори веде голова, протокол – секретар. Усі частини зборів повинні бути регламентовані, тобто обмежені в часі. Під час збору використовується як Державна символіка та атрибутика, так і шкільна (Гімн або пісня школи, лідерів, девіз тощо…)
Підготовчий етап.
1.       Повідомлення учнів про час, дату, місце та тему зборів.
2.        Підготовка порядку денного, виступів, проекту рішення зборів.
3.       Підготовка матеріалів, необхідних для проведення зборів (бланк протоколу, канцтовари тощо…).
Основна частина звітно-виборних зборів.
1.       Процедура відкриття зборів (наявність голови, секретаря, кворуму, голосування  щодо початку зборів,  виконання Гімну України, школи, лідерів у/с …).
2.       Представлення гостей.
3.       Оголошення порядку денного (присутні можуть вносити доповнення, проводиться голосування за порядок денний)
4.       Звіти голови ради лідерів (учкому) та голів комітетів (секторів) про роботу за навчальний рік.
5.       Оцінка роботи, голосування.
6.       Затвердження нового складу ради лідерів (із числа представників у/с класів). Представлення лідерів від кожного класу, голосування (або за кожного окремо, або за весь склад).
7.       Вибори голови ради лідерів у/с, голів  комісій (секторів).
8.       Пропозиції щодо кандидатур, голосування.
9.                 Присяга лідерів учнівського самоврядування (за бажанням).
10.   Зачитання проекту рішення зборів, внесення доповнень, голосування.
11.   Обговорення важливих питань, що не ввійшли до порядку денного.
12.   Закінчення зборів.
Ратифікація  рішень.
1.  Наявність протоколу.
2. Повідомлення шкільному колективу про ухвалені рішення та подальший план дій (інформація вивішується на видному місці у школі)
Порядок денний,  виступи,  доповнення та рішення відображаються у протоколі зборів.

ПРОТОКОЛ
загальношкільних зборів учнівського самоврядування  № 
(зборів у/с 9-Б класу)
від 29 квітня 2015 року

Присутні : 
Відсутні : 
Голова зборів: 
Секретар :
Запрошені:
(Класний керівник):
Порядок денний

1.
2.

1.Слухали: (прізвище та ім'я того, хто готував виступ по першому питанню, короткий запис його виступу ). 
Виступили: (прізвище та ім'я тих, хто взяв участь в обговоренні даного питання та короткий зміст їх виступу)
Ухвалили: (записується рішення, яке прийняли по першому питанню)._______________________________________________________________________

2. Слухали: (прізвище та ім'я того, хто готував виступ по другому питанню, короткий запис його виступу ). 
Виступили: (прізвище та ім'я тих, хто взяв участь в обговоренні даного питання та короткий зміст їх виступу ).
Ухвалили:   (записується рішення, яке прийняли по другому питанню)________________________________


Голова зборів________________________________ ( підпис )       /Прізвище, ім'я /
Секретар   ________________________________     ( підпис )       /Прізвище, ім'я/

Тематика зборів повинна бути цікавою, відповідати потребам колективу, розширювати поле соціальної активності кожної дитини. Тематика не вигадується, вона стає результатом аналізу життєдіяльності колективу.

Орієнтовна тематика загальних зборів учнівського самоврядування
1.                  «Право і ми».
2.                  «Самоврядування як спосіб виявлення громадських ініціатив».
3.                  «Ні насильству у шкільному колективі!»
4.                  «Збереження довкілля – турбота кожного!»
5.                  «»Я – сьогодні, я – завтра!»
6.                  «Здоров’я – спадщина, чи власне надбання?»
7.                   «Молодіжні течії та субкультури».
8.                   «Як не помилитися у виборі професій?»
9.                  «Вільний час – простір для розвитку здібностей».
10.              «Час. Смак. Стиль».
11.              «Добро – це коло, в середині якого є краса».

КЛАСНІ ЗБОРИ
            Збори класу - колективний орган учнівського самовряду­вання. Вони формують громадську думку, сприяють виробленню навиків і умінь демократичної культури учнів, надають право кожному взяти участь в обговоренні існуючих проблем в своєму колективі.
Класні збори проводяться 1 раз на два місяці, за потреби - щомісячно.
На зборах розглядається одне-два питання.
Тривалість зборів, як правило, не більше 30 – 40 хвилин.
            Відповідальність за підготовку та ведення зборів несе лідер (староста) класу. Про свою роботу по підготовці та веденню зборів він звітується активом класу та класним керівником.
            Порядок денний зборів вивішується в класному куточку за 2-3 дні до дня їх проведення. 
Рішення зборів заносяться в протокол, ведення якого доручається секретареві, який обирається на початку навчального року. Він також відповідає за ведення в класному куточку змінної рубрики
«Класні збори вирішили », де наступного дня після зборів розміщується інформація про їх рішення. 

Положення про класні збори
(зразок)
1. Загальні положення
1.1. Участь учнів в управлінні життям класного колективу є основоположним принци­пом. Учням надається можливість влаштовувати громадську роботу та позашкільні заняття відповідно до свого віку та світогляду, що сприяє вихованню в учнів самостійності й готов­ності нести відповідальність за прийняті ними рішення.
1.2. Основною структурною ланкою закладу освіти є клас - колектив учнів, що форму­ється з метою виконання завдань закладу на основі їхніх вікових або психофізичних особли­востей, рівня розвитку.
Учнівські збори класу - колективний орган учнівського самовряду­вання
2. Мета і основні завдання:
- формування навичок самоврядування, соціальної активності та соціальної відповіда­льності в процесі практичної громадської діяльності учнів; формування суспільно-громадського досвіду, розвиток особистості, стимулювання та реалізація її творчого потенціалу;
- розвиток творчих рис характеру, а саме: цілеспрямованості, ініціативності, критично­сті розуму, самостійності, вимогливості, наполегливості, винахідливості;
- залучення учнів до участі у вирішенні трудових, соціально-моральних потреб суспіль­ства;
-  координація творчих зв'язків шкільних та класних органів самоврядування.
Учнівські збори класу:
- обирають органи учнівського самоврядування класу;
- висувають своїх представників для участі в роботі органів самоврядування закладу;
- обговорюють питання організації навчання, громадської діяльності дозвілля учнівсь­кого колективу;
-  повідомляють інформацію, необхідну для роботи колективу класу;
- приймають рішення, які вимагають обліку думок учнів з різноманітних питань життя закладу;
- заслуховують звіти центрів (секторів) учнівського самоврядування перед учнями класу;
- обговорюють надзвичайні випадки, складні або конфліктні ситуації, які виникли у класі;
- інструктують учнів про зміни, або введення нових організаційних моментів стосовно режиму функціонування гімназії.
3. Права і обов'язки учнів класу на зборах
Учні класу мають право:
- обирати та бути обраними до керівних органів учнівського самоврядування класу;
-  бути обраними як кандидат на керівні посади органів учнівського самоврядування за­кладу;
- вносити пропозиції, ідеї щодо вдосконалення діяльності органів учнівського самовря­дування класу;
-  вносити на розгляд керівних органів учнівського самоврядування класу пропозиції та запити й отримувати обґрунтовані відповіді;
-  дискутувати, критикувати, відстоювати власну точку зору з усіх питань щодо діяльно­сті учнівського самоврядування;
- брати участь у масових заходах, проведенні акцій, експедицій, творчих свят; створен­ні традицій класу, створенні матеріальної бази класу.
Учні класу зобов 'язані:
-  дотримуватись Положення про класні збори;
-  виконувати рішення, постанови, прийняті зборами;
-  брати участь у досягненні мети реалізації завдань зборів учнівського самоврядування;
- брати участь у вирішенні трудових, соціально-політичних, моральних потреб класу;
 - розвивати світогляд для подальшого формування цивілізаційної компетентності.
4. Основні форми проведення зборів:
консультативні - проводяться з метою роз'яснення організаційних моментів, нововве­день та інших питань;
-   дискусійні - проводяться у разі виникнення у класі проблемних ситуацій, труднощів відносно прийняття рішення з певних питань;
- семінари, диспути - проводяться, коли необхідно розглянути цікаві, актуальні питан­ня громадського життя учнівського колективу;
клубні - проведення тренінгів, обговорення питань, цікавих для значної частини учнів класу;
творчі зустрічі - проведення зустрічей з цікавими людьми;
звітно-виборні - проводяться 1 раз на рік, на зборах заслуховують звіти центрів, оби­рають новий актив.
5. Організація роботи.
5.1. Голова учнівського самоврядування класу зобов'язаний всебічно продумати і підго­тувати до зборів необхідну інформацію і документи.
5.2. Кожні збори мають свій «сценарій», програму, рекомендації, поради, настанови.
5.3.  Головним методом проведення зборів є діалог.
5.4. Учні класу запрошуються на збори і ознайомлюються із порядком денним не пізні­ше, ніж за 4 дні до проведення зборів.
5.5. Голова учнівського самоврядування, педагог-організатор та дирекція повинні бути проінформовані про дату і порядок денний не пізніше, ніж за 4 дні до проведення зборів.
5.6. Для вирішення організаційних питань з числа учнів класу призначається ініціативна група, яка займається підготовкою кабінету, запрошенням гостей та іншими питаннями.
5.7.  Голова учнівського самоврядування класу інформує голову учнівського самовряду­вання закладу, педагога-організатора про підсумки проведення зборів, про питання і проблеми, які розглядались на зборах.
5.8.  Збори учнівського самоврядування класу проводяться не рідше одного разу на пів-семестр.
6. Педагогічне керівництво
Педагогічне керівництво включає в себе три основні галузі діяльності: організаторську, комунікативну, гностичну, кожна з яких має особливості й висуває вимоги до процесу про­ведення консультативно-педагогічного керівництва учнівським самоврядуванням. Організа­торська діяльність класних керівників спільно з  педагогом-організатором має на меті впорядкувати роботу орга­нів учнівського самоврядування класу, конкретних учнів, відповідальних за певний напря­мок роботи, надати їхній діяльності планомірний, погоджений характер, проводити інструк­тування, здійснювати контроль за роботою органів учнівського самоврядування класу.
Комунікативна діяльність включає налагодження правильних відносин: з одного боку, між класними керівниками, педагогом-організатором та  учнями, відповідальними за певний напрямок роботи, з другого боку, - становлення ділових міжособистісних й педагогічно доцільних стосунків між педагогічними працівниками та учнями, лідерами шкільних органів учнівського самоврядування, між педагогічним і учнівськими колективами.
Гностична діяльність педагогів передбачає аналіз своєї щоденної діяль­ності щодо педагогічного керівництва учнівським самоврядуванням, виявленням успіхів і недоліків. Ці види діяльності тісно пов'язані між собою і взаємозалежні.
 
Орієнтовна тематика класних зборів

1. Пропонуємо, плануємо, вирішуємо (планування роботи).
2. Розподіл доручень. Вибори активу класу.
3.  Статут школи (гімназії, ліцею) - закон мого життя.
4.  Твоє ставлення до навчання.
5. Навчання - твоя особиста справа?
6. Ти і колектив (про правила співжиття у колективі).
7. Ти - про колектив, колектив - про тебе.
8.  Громадське доручення. Для чого воно? (Диспут.)
9. Як ми чергуємо?
10.  Я - учень школи (вказати повну назву закладу).


 Підготувала: Ковтун І.В., методист Красилівського РБТДЮ, 
тел.: 096 573 66 32

Немає коментарів:

Дописати коментар