Методичні рекомендації
«Дитина має право на вільне висловлювання,
тобто
«свободу шукати,одержувати та передавати
інформацію та ідеї будь-якого роду незалежно
від кордонів в усній, письмовій чи друкованій
формі,
у формі творів мистецтва чи за допомогою
інших засобів на вибір дитини».
(Стаття 13 Конвенції ООН про права дитини)
Саме шкільне періодичне видання дає змогу
дітям реалізувати це право.
Газета
є одним із напрямків ефективного
функціонування учнівського
самоврядування в школі. Вона сприяє інформованості про ухвалюванні
органами самоврядування рішення і плани, що розробляються, про життя школи, про
цікавих людей школи, талановитих учнів,
учителів. Шкільна періодична газета є
одним з ефективних засобів формування світогляду, розвитку згуртованості і
свідомості учнів.
Шкільна газета – своєрідний літопис школи. Вона відтворює, чим
живе школа: її проблеми, досягнення, свята, будні.
Види шкільних
газет
Ø Стінна газета
– газета, яка вивішується на найвиднішому місці
у школі, оформляється на аркуші А-3 (або кількох таких аркушах)
Ø Друкована – комп’ютерний варіант газети, який розповсюджується по
школі.
Ø Електронна
газета – електронний варіант газети, який
розміщується на сайті школи
Ø Телерепортаж - відеорозповідь про якусь певну подію.
Доручення у шкільній редакції
Редактор –найголовніша людина. Його обов’язок – зробити так, щоб
газета виходила вчасно і її було цікаво читати.
Журналісти
(юнкори)–ті, хто збирає інформацію, обробляє її та пише статті,
бере інтерв’ю
Фотокореспондент – той, хто робить фотоілюстрації до текстів і хто може писати
власні матеріали.
Дизайнер – розробляє дизайн випуску, обкладинку газети, створює
ілюстрації до текстів, розробляє нові стилі і варіанти оформлення газети тощо.
Верстальник – здійснює верстку газети, займається макетуванням видання та його випуском.
Для написання статті кожний журналіст (юнкор)
повинен пам’ятати пораду римського
вчителя красномовства, який жив у І столітті нашої ери Марка Фабія Квинтиліана
: «…про подію або вчинок можна скласти
достовірне уявлення лише тоді, коли відомі відповіді на такі питання: ХТО? ЩО? КОЛИ І ДЕ це було? ЯК і ЧОМУ це сталося?»Сьогодні ці
класичні шість питань становлять основу основ підготовки будь-якої новини.
Рубрика – спеціально визначений розділ в газеті, який об’єднує матеріал за
тематикою.
Рубрики шкільної газети
o
Шкільні новини
o
З олівцем по школі
o
Світ наших захоплень
o
Юнкор у відрядженні
o
Стоп-кадр
o
Проба пера
o
Репортаж номера
o
Сьогодні в школі
o
З історії мого міста (району)
o
Поговоримо, посперечаємось, порадимо
o
Увага! Конкурс!
o
Новини звідусіль
o
Експрес-новини
o
Визначні дати календаря
o
Клуб до-ре-мі-солька
Жанри журналістики.
Інформація – інформаційний жанр; коротке (3-7 речень) повідомлення
про подію, в якій автор відповідає на запитання: «що? Де? Коли?» відбулося.
Інформація може стосуватися різних сфер: культури, спорту, проведення заходів,
взаємин у колективі. Може бути написана в безособовій формі.
Репортаж – інформаційний
жанр; повідомлення про новини прямо з
місця події. Репортаж потребує особистих вражень і думок автора. Це розповідь
свідка про важливу подію, емоційний аналіз, а не просто перелік фактів, яскраві
деталі і подробиці.
Нотатки – інформаційний
жанр; коротке або розширене повідомлення про подію,
яка відображує думки про неї кореспондента. Нотатки відповідають
емоційно на запитання: «що? Де? Коли?»
відбулося. Нотатки можуть бути критичними ( факти з негативною оцінкою
кореспондента), інформаційними (тільки факти, але від особи
кореспондента).
Інтерв’ю –інформаційний
жанр; це бесіда кореспондента зі співрозмовником. Кореспондент ставить питання,
а співрозмовник відповідає. В інтерв’ю можна відобразити цікаві факти з життя
співрозмовника, його захоплення; ставлення співрозмовника до певної події,
фактів….
Стаття – аналітичний
жанр, який дає відповідь на питання "що? де? коли?" відбулося.
Основою статті є не стільки конкретний факт, скільки масштабна проблемна
ситуація. Стаття починається з загальної постановки проблеми, а далі – розвиток
теми. Факти висвітлюються з різних сторін з обов’язковим аналізом подій.
Гумореска – сатиричний жанр; нотатка про веселий випадок або вигаданий веселий сюжет.
фейлетон – сатиричний жанр; який
висвітлює негативні явища (заздрість, пасивність, агресивність тощо…) Події
викладаються у перебільшеному, сатиричному стилі. Прізвища та імена можуть бути
вигаданими, але подія повинна упізнаватися.
Підготувала: Ковтун І.В., методист Красилівського РБТДЮ
Немає коментарів:
Дописати коментар