щодо організації навчання лідерів учнівського самоврядування
Лідер – людина (член учнівського колективу), здатна
повести за собою, пробудити інтерес до справи.
Проблеми, з якими зустрічаються лідери учнівського
самоврядування:
1) низька поінформованість про зміст діяльності лідера, про теорію
лідерства та управління, психологію роботи з колективом учнів;
2) відсутність навичок організаційної, керівної роботи;
3) низька поінформованість про методи, форми, структуру
організаційної роботи, відповідальність та контроль за виконанням прийнятих
рішень;
4) низька поінформованість щодо правових аспектів
діяльності учнівського самоврядування;
5) невміння
мотивувати учнів до діяльності;
6) відсутність навичок
ораторського мистецтва;
6) самоусвідомлення себе, як лідера, створення Я-образу, Я-концепції.
Коли
людина береться вести по складній дорозі інших, їй необхідно знати не тільки
напрямок; їй потрібні знання того, як повести людей за собою, як зробити так,
щоб вони тобі повірили, як організувати їх. Дитяче самоврядування в школі
відкриває невичерпні можливості для постійного вдосконалення лідерів, але за
умови правильно організованої педагогом-організатором роботи з лідерами. Компасом
на дорозі учнівського самоврядування для учнів-активістів є навчання лідерів.
Його мета:
· підвищення психологічної грамотності лідерів учнівського
самоврядування;
· ознайомлення учнів з теоретичними засадами лідерство в
суспільстві.
· ознайомити з ознаками та факторами виявлення схильності
до лідерства;
· сформувати навички роботи в команді;
· навчити ставити мету, планувати роботу, приймати рішення;
· розвивати організаторські здібності;
· допомогти в створенні позитивного іміджу та подоланні
складнощів при формуванні Я-концепції.
Головне завдання занять –
максимально розвинути потенційні здібності кожної дитини, сформувати у школярів
ініціативу та творчість.,
дисциплінованість, самостійність, ініціативність, розвинути навички
спілкування.
Навчання активу включає:
·
теоретичні
питання, практичні заняття, активні форми роботи, ділові ігри, тренінги,
·
інформаціюпро діяльність шкільного дитячого
об’єднання та дитячих та молодіжних організацій, різноманітні тести на вивчення себе як
особистості.
В результаті навчання лідери
повинні:
-
розуміти зміст і завдання свого доручення;
- бачити
перспективи своєї роботи;
- вміти
планувати;
- вміти
визначати коло обов΄язків та відповідальність кожного за конкретну справу;
- вміти
контролювати і допомагати в разі необхідності своїм товаришам;
- вміти організовувати і проводити засідання
активістів, збори класів.
Форми навчання лідерів:
диспут, гра, тренінг, аукціон ідей, брейн-ринг, конференція,
мозковий штурм, КТС, вікторина, інтерактивне заняття.
Типи лідерів:
Ø Лідер формальний.
Ø Лідер неформальний.
Ø Лідер – руйнівник (діє у власних інтересах, на першому місці не справа, не
люди, а егоїстичне бажання возвеличити себе).
Ø Лідер – творець (працює в інтересах справи, всієї
організації, веде всіх за собою.)
Ролі
лідерів-творців учнівського самоврядування:
Ø лідери-організатори
(Ділові лідери
) - відіграють основну роль у вирішенні
завдань, поставлених
перед колективом. Вони
добре розбираються у міжособистісних стосунках.
Ø лідери-генератори емоційного настрою (емоційні лідери) - найчастіше відчувають потребу в
керуванні колективом.
Ø лідери-ініціатори ( виділяються на етапі висування ідей, пошуку сфер і форм діяльності).
Ø лідери-ерудити,
Ø лідери-умільці – найпідготовленіший до конкретного виду діяльності член колективу.
Загальні якості учня
- лідера
Ø
Компетентність
– знання справи,
у якій людина проявляє себе як лідер.
Ø
Активність
– уміння діяти
енергійно, наполегливо.
Ø
Ініціативність
– творчий прояв
активності, готовність до висування ідей, пропозицій.
Ø
Товариськість – відкритість до інших, потреба мати контакти з людьми.
Ø
Кмітливість
– здатність
швидко доходити до суті явищ, бачити їх причини й наслідки, визначати головне.
Ø
Наполегливість
– прояв сили
волі, завзятості, уміння доводити справу до завершення.
Ø
Самовладання
– здатність
контролювати свої почуття і поведінку у складних ситуаціях.
Ø
Працездатність
– витривалість,
здатність вести напружену роботу.
Ø
Спостережливість
– уміння
бачити, мимохідь визначати важливе, зауважувати деталі.
Ø
Самостійність
– незалежність
у судження, уміння брати відповідальність
на себе.
Ø
Організованість
– здатність
планувати свою діяльність, проявляти
послідовність та зібраність.
Якості особистості лідера:
Ø
Здатність керувати собою («якщо хочу, то зможу»), здатність
повною мірою використовувати свій час,
енергію, уміння переборювати труднощі, виходити із стресових ситуацій.
Ø
Наявність чіткої мети («знаю, що хочу»), тобто
ясність у питаннях про мету своїх вчинків, наявність завдань, розуміння їх
реальності, і вміння оцінювати ступінь просування до них.
Ø
Уміння вирішувати проблеми (знайти вихід у лабіринті думок) –
уміння виділяти в проблемі головне і другорядне, оцінювати варіанти вирішення
проблеми, прогнозувати наслідки після
ухвалення рішення, визначати ресурси для вирішення проблеми.
Ø
Творчий підхід до організації людей («не так, як усі»), пошук
нових, нестандартних підходів до вирішення управлінських проблем, уміння генерувати ідеї та прагнення до нововведень.
Ø
Уміння впливати на оточуючих (вести за собою), впевненість у собі, вміння встановлювати особистісні
стосунки, здатність переконувати, вміння слухати інших.
Ø
Знання особливостей організаторської діяльності, уміння підібрати
та розставити людей, скласти план і
включити людей у його виконання, стимулювати роботу товаришів, тактовно контролювати
їх роботу.
Ø
Наявність організаторських здібностей : організаторське чуття (психологічний такт), емоційно-вольова діяльність (суспільна
енергійність, вимогливість, критичність ), схильність до організаторської
роботи.
Ø
Уміння працювати з групою: розуміння
важливості згуртованості колективу, здатність переборювати обмеження, які
шкодять ефективній роботі колективу, уміння домагатися згоди в колективі,
прагнення до аналізу й пошуку розвитку групи.
Немає коментарів:
Дописати коментар